Τοποθέτηση Φωνής

Υπάρχουν διάφορα αντηχεία που μια αγύμναστη φωνή θα μπορούσε να σταθεροποιήσει.
Και βέβαια είναι καθαρά θέμα τύχης σε ποιο από αυτά τα αντηχεία, θα τοποθετήσουμε από μόνοι μας, τη φωνή μας.
Γιατί από το πρώτο κιόλας κλάμμα που κάνουμε μόλις γεννιόμαστε, ξεκινάμε να τοποθετούμε τη φωνή μας σε κάποιο κέντρο, αντηχείο.Βέβαια μέχρι την εφηβική ηλικία και τη στιγμή που δε κάνουμε φωνητική άσκηση, ώστε να τοποθετήσουμε τη φωνή σε κάποια συγκεκριμένη θέση, μέσα από τη μίμηση, το χαρακτήρα και γενικά την εξέλιξη του κάθε ανθρώπου, η φωνή αλλάζει θέσεις από μόνη της.Αυτή η θέση είναι άλλες φορές θετική και άλλες αρνητική.Μια φωνή μπορεί να είναι τοποθετημένη με κέντρο το λάρυγγα, το φάρυγγα, τη μάσκα, τα ρινικά – μετωπικά και τα εγκεφαλικά αντηχεία.
Επίσης, μπορεί να είναι τοποθετημένη ταυτόχρονα σε δύο θέσεις (π.χ λάρυγγα και ρινικά) ή ακόμα και σε τρεις (π.χ εγκεφαλικά, μάσκα, ρινικά κλπ)Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σας αναλύσω κάθε μια από αυτές τις θέσεις και να σας δείξω τα θετικά και τα αρνητικά σημεία που έχει κάθε θέση.

1. Μια φωνή τοποθετημένη επάνω στα λαρυγγικά αντηχεία ή πιο απλά στο λαιμό, εύκολα διακρίνεται από τη βραχνάδα της.
Ποια είναι τα θετικά σε αυτό το αντηχείο; Θα έλεγα κανένα.
Γιατί μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει (π.χ κουρασμένη φωνή, συχνά κρυώματα, χαλάρωση, κομβία, πολύποδα κλπ).
Όποιος έχει τοποθετήσει τη φωνή του στο λάρυγγα θα πρέπει να φροντίσει να αλλάξει τοποθέτηση. Αυτό μπορεί να μην είναι τόσο εύκολο αλλά σίγουρα είναι κατορθωτό.

2. Τοποθετημένη φωνή στα φαρυγγικά αντηχεία, σημαίνει αδύνατη φωνή από θέμα έντασης, μουντή, χωρίς όγκο και οπωσδήποτε τα ίδια προβλήματα με την προηγούμενη τοποθέτηση.

3. Τοποθετημένη φωνή στα ρινικά αντηχεία ή πιο απλά στη μύτη. Η φωνή αυτή δεν συναντάει κανένα πρόβλημα φωνητικής υπερκόπωσης. Το μεγάλο πρόβλημα σε αυτήν την τοποθέτηση είναι η ένρινη χροιά η οποία στις ψηλές νότες “σου τρυπάει τα τύμπανα” όπως συχνά λέγεται και είμαι σίγουρος πως θα σας έχει τύχει να ακούσετε τέτοιες φωνές.

4. Τοποθετημένη φωνή στα μετωπικά αντηχεία.
Και σε αυτήν την τοποθέτηση δεν κουράζεται η φωνή αλλά υπάρχει μεγάλη αλλοίωση όσον αφορά τη χροιά της φωνής.
Ακούγεται πλέον κλασσική και δεν αντιπροσωπεύει καθόλου το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Θα έχετε προσέξει ότι η φωνή ενός τραγουδιστή της μονωδίας ακούγεται διαφορετική η φωνή του όταν μιλάει και διαφορετική όταν τραγουδάει. Αυτό οφείλεται στην αλλαγή θέσης.

5. Τοποθετημένη φωνή στα εγκεφαλικά αντηχεία. Και εδώ δεν υπάρχει πρόβλημα υπερκόπωσης αλλά το πρόβλημα χροιάς είναι ακόμη πιο έντονο. Φανταστείτε μια soprano ή ένα tenoro να τραγουδάει την “Φραγκοσυριανή”.

6. Τοποθετημένη φωνή στη μάσκα. Ο τραγουδιστής που θέλει να τραγουδήσει οποιοδήποτε είδος τραγουδιού εκτός από κλασσικό, αλλά και ο ηθοποιός που θέλει να έχει σωστή και τοποθετημένη φωνή χωρίς κανένα πρόβλημα λαιμού, πρέπει να τοποθετήσει τη φωνή του μπροστά στη μάσκα, δηλαδή στο επάνω και μπροστινό μέρος του ουρανίσκου.